Glitre

Om Glitre

Glitre er et prosjekt i regi av Buskerud fylkesbibliotek, gjort mulig med midler bevilget av ABM-utvikling.

Den følgende beskrivelsen av prosjektet er hentet fra prosjektsøknaden, noe tilpasset ut i fra de føringene ABM-utvikling la på prosjektet i forbindelse med tildelingen:

Sammendrag av prosjekt

I dag finnes det i liten grad mulighet for bibliotekbrukere å bidra med innhold til bibliotekkatalogen. I de tilfellene der det er mulig er brukermengden for liten til at man når en kritisk mengde brukere og innhold. Resultatet er liten merverdi for den enkelte bibliotekkatalogen. Samtidig ser vi at de fleste bibliotek har et kunstig skille mellom katalogen på den ene siden og hjemmesiden på den andre. Disse er ikke knyttet sammen, hverken når det gjelder utseende eller funksjonalitet.

Prosjektbeskrivelse

Prosjektet tar utgangspunkt i følgende to forhold:

  1. Det er behov for en nasjonal base for brukerskapte data, som fungerer på tvers avbiblioteksystem (og nettbokhandlere), der dataene deles fritt og åpent.
  2. Bibliotekenes hjemmesider burde vært både
    1. arenaer for digital formidling, et utstillingsvindu for bibliotekarenes kompetanse og innsikt i egne samlinger og brukeres behov og
    2. en møteplass mellom bibliotekarer og bibliotekbrukere når det gjelder å «samtale» (ved hjelp av anemeldelser/omtaler, diskusjoner, tagger osv) om dokumentene som finnes i biblioteket.

Prosjektet søker å bøte på disse forholdene.

Biblioteklaboratoriet har tatt på seg oppgaven med å sette opp en installasjon av den svenske løsningen Öppna bibliotek.

Vi ønsker å bygge et lokalt brukergrensesnitt mot Öppna bibliotek slik at bibliotekarer og bibliotekbrukere kan legge inn egne omtaler, emneord/tagger o.l. på dokumenter på det enkelte bibliotekets hjemmeside, men på en slik måte at disse dataene, i kulissene, lagres i en felles, nasjonal tjeneste (Öppna bibliotek). Samtidig skal data fra denne tjenesten kunne dras inn på det enkelte biblioteks hjemmeside, slik at problemet
med manglende kritisk masse forhåpentligvis kan overvinnes.

Systemet som utvikles må kunne tilby følgende:

  • Søk mot det lokale bibliotekets katalog via SRU/Z39.50 (ikke alle bibliotek har dette i dag, men det vil være en forutsetning for å kunne ta systemet i bruk.)
  • Mulighet for å legge inn kommentarer/anmeldelser/tagger osv på de postene man finner ved søk.
  • Lister med de nyeste kommentarene, både fra det lokale bibliotekets bibliotekarer og brukere og fra hele den nasjonale tjenesten

For å realisere systemet må skal følgende komponent utvikles:

  • En gjenbrukbar grunnkomponent som tar hånd om søking i katalogen, kommunikasjon med Öppna bibliotek osv. Denne komponenten skal være helt uten brukergrensesnitt, men ha et API som gjør det mulig å bygge brukervendte tjenester på toppen av den. Denne komponenten skal gjøre det så enkelt som mulig å implementere brukervendt funksjonalitet i et hvilket som helst CMS.

Alle komponenter som utvikles av prosjektet skal gjøres tilgjengelige under en fri lisens, og på en måte som gjør det enkelt for andre å ta dem i bruk og
bygge videre på dem. Dette kravet kan best innfris ved at kildekoden gjøres tilgjengelig gjennom et publiseringssystem for versjonskontrollert programvare, som feks GitHub eller SourceForge.

Mål og rammer

Prosjektet vil konsentrere seg om bøker i første omgang, siden det for disse er lettere å slå sammen katalogposter med samme identifikator (ISBN), også lettere å slå sammen ulike utgaver (tittel + forfatter), sammelignet med andre dokumenttyper.

Hvilke typer brukerskapte data som kan benyttes i systemet vil være begrenset av funksjonaliteten i Öppna bibliotek.

Tjenesten skal basere seg på programvare med åpen kildekode, åpne protokoller og åpne standarder. Dataene som lagres skal være tilgjengelige under en egnet, åpen lisens, og kunne gjenbrukes av andre.

Dokumentasjon og involvering

Prosjektet vil løpende benytte blogg, etablerte e-postlister og sosiale medier som Twitter og Facebook for å informere om prosjektets fremdrift under vegs, og for å skape debatt og inspirere til inspill om de funksjonene prosjektet ønsker å implementere.

Det vil bli utarbeidet dokumentasjon som forklarer systemets funksjonalitet og hvordan systemet kan tas i bruk.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: